Nowy cykl rozmów pedagoga ze specjalistami

Rozpoczynamy cykl rozmów pt. „Spotkanie pedagoga z … psychologiem, ekofilozofem, edukatorem rodzinnym i innymi specjalistami”. Poprowadzi go dr Michał Paluch – członek zespołu merytorycznego Programu.

Seria skierowana jest do nauczycieli wychowawców, pedagogów, specjalistów, Koordynatorów Wsparcia i dyrektorów.  Osób, które wyznaczają nowe kierunki i perspektywy edukacyjne i określają strategię i wizję polskiej szkoły. W ramach cyklu zaplanowanych jest 5 nagrań ze specjalistami z różnych dziedzin, którzy dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem oraz spostrzeżeniami. Filmy zostaną zamieszczone na naszej platformie w sekcji „materiały edukacyjne”.

Odcinek 1 – Wprowadzenie

We wprowadzeniu zostaną przedstawione trzy zagadnienia: kompetencje głębokie, wsparcie rówieśnicze oraz filozofia, które będą szczegółowo omawiane w kolejnych odcinkach serii. Zostanie także zaprezentowana główna idea przyświecająca cyklowi rozmów.

Zachęcamy do obejrzenia tutaj

Odcinek 2 – Kompetencje głębokie

W drugim odcinku zostanie poruszony temat kompetencji głębokich. Czym konkretnie są kompetencje głębokie? Zdaniem prowadzącego, dr Michała Palucha, który prowadzi z tego obszaru szkolenia „są sięganiem po własne zasoby egzystencjalne, oparte na poczuciu pierwotnej wolności człowieka. Chodzi o umiejętność zdystansowania się, zwolnienia a nawet zatrzymania, zwiększonej czułości i troski wobec samego siebie i najbliższego otoczenia. Postawa ta pozwala na aranżację nowych tematów zajęć i sposobów ich realizacji, z dala od nadmiernego dydaktyzmu i oceniania”.

Zachęcamy do obejrzenia tutaj   

Odcinek 3 – Wsparcie rówieśnicze

Trzeci odcinek poświęcony zostanie wsparciu rówieśniczemu. Uczniowie są pierwszymi osobami, które mogą rozpoznać na czas problemy u swoich rówieśników. Przygotowanie „młodzieżowych” kadr wsparcia to szansa dla współczesnej szkoły na skuteczną, oddolną formę udzielania sobie pierwszej pomocy psychologicznej. Postawa ta pozwala przy tym na nawiązanie zadaniowej międzypokoleniowej współpracy, wspieranej przez dorosłych w formie superwizji.

Zachęcamy do obejrzenia tutaj 

Odcinek 4 – Ekofilozofia i sozologia

Kolejny odcinek zostanie poświęcony temu, co oferuje ekofilozofia oraz sozologia współczesnej szkole. Oprócz argumentacji etycznej rozmówcy podadzą proste rozwiązania na zawiłe sprawy, czyli jak kształtować wrażliwość ekologiczną na każdej lekcji, by stała się lekcją życia.

Zachęcamy do obejrzenia tutaj.

Odcinek 5 – Edukacja domowa

Czy edukacja domowa przejmie rolę szkoły? Nie wiemy. Pewne jest jednak to, że jest możliwa i korzysta z niej coraz więcej rodzin. W piątym odcinku prowadzący porozmawia z uczestnikami takiej formy edukacji o tym, dlaczego i jak zacząć oraz jakie praktyki edukacji domowej mogłyby zaistnieć w dominującej rzeczywistości szkolnej. 

Zachęcamy do obejrzenia tutaj.

Zgłoś temat do rozmowy. Nasze propozycje nie wyczerpują możliwych kierunków rozwoju polskich szkół. Zapraszamy nauczycieli, pedagogów, dyrektorów, psychologów i terapeutów do podzielenia się z nami pomysłami, które mogą posłużyć do kolejnych materiałów.  

Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres: pedagogika@uksw.edu.pl